Tre Poesie
'Ntoni , lu juarnu doppu Mastru 'ntuani lu calabrise Rimpianto
In passato , e fino a tempi abbastanza recenti , il matrimonio veniva organizzato , anche , dalle famiglie o il più delle volte autorizzato dalle famiglie che avevano potere di veto.
L’integrità morale e fisica , nell’immaginario collettivo di quel tempo passato , camminava di pari passo con l’atteggiamento che si poneva verso il mondo femminile.
A volte , all’ insaputa della loro figlia , erano i genitori a fare entrare in casa loro il giovane adocchiato da loro stessi . Per la ragazza non c’era altra via d’uscita che il matrimonio solo con quel giovane! Un giovane in casa ! Alla Ragazza restava da sposarlo o sparire o accomodarsi con lo " scemo " del villaggio!
Peggio succedeva quando qualcuno come Ntoni pensava di compromettere la ragazza desiderata, semplicemente compromettendola con una “ vasata “ in piazza , cioè pubblica compromissione. Uno spicchio di storia vera anche per quello che succede in chiesa o in occasione di un lutto dove avviene di tutto …
Tre poesie per scoprire ‘Ntoni … e Mastru ntoni lu Calabrise .
E, per dare un senso all’evoluzione della vita , anche il Rimpianto che inesorabilmente ci fa diventare anziani e vecchi !!!
'Ntoni ,lu juarnu doppu
Lu juornu doppu quandu fu matina,
all'arva già la chjiesia era chjina.
Rumbulijati * sutta a li vancali
ciuciulijandu * comu nu cuvali *
e cuminciandu cu n'ave maria,
finenu cu "non mi ndi premi a mmia" .
Quandu trasìa parenti , a la scordata,
la chjiesia pe' nu pocu diventava cchjiù ammutata.
Ncuna minava ncuna gumitata,
ncun'atra si fhacìa ncun'a risata,
diciendu ch'è doluri chi nci passa,
volava puru ncuna cosa grassa. *
Mentre lu prieviti si fhacìa la cruce
pigghjiau pemmu ‘aza fhorte cchjiù la vuci;
disse : " Chi sunnu ‘ccà sti carnavalati ?
Viditi vui s'aviti mu pregati."
Di corpu tutti quanti s’acquetaru,
la cruci mu si fhannu cuminciaru.
Ncuna, azzinnàndu ancora a la vicina,
scangiau la manu destra e la mancina.
Lu jornu cuminciau cu stu parrari,
ad ogni postu nc'era nu chjiatari. *
Jhà lu ziu Ntuoni lu surijacaru *
fhiciru tanti rota * mparu mparu;
Cu cui venìa m'accatta zzannijava,
* ncuna storiella nci cuntava.
Parìa ca chjiacchjiarija cu lu risu,
mbrogghjiava ncunu pocu cu lu pisu.
Ogni dui sassulati * chi pisava
ncuna cu la manuzza * la mbiscava. *
Girava Pintimallu lu lattaru
ch'era nu viecchjiu mastru catarraru,
ad ogni posta, comu si fhermava,
la canzunejha sua nci la mbejhava.
Mungiandu pue lu latte di la crapa cantava:
"Bella mia, tu sì na papa,
di li bellizzi toi m'annamurai,
moru d'amuri e mancu tu lu sai.
Mò chi li genti tue cchjiù non mi vuonnu,
jo fhazzu mu mi s’avvera chistu suonnu.
Ti dugnu , mpacci a tutti na vasata,
mu resti pe' la vita a mmia ligata.
Tu mi perduni pe' sta rivirdita, *
si ti maritu senza mu sì zita".
Lu carvunaru Micu chi dicìa
ca ngiru ne'è na brutta dicerìa.
Jhìanu li fhimmani pe' li carvuna,
comu trasenu ndà dicienu una.
Ijo fhacìa lu gnorru a pocu a pocu
e a la linazza * li dunava ffuocu.
E zzannijandu cu la cummari Tiresa
mbuttava nta lu saccu la cinesa. *
Jhìa pemmu cerca ngiru Natalejha,
già spilettata * cu dui bastunejha,
ad ogni porta, quandu abbottijava, *
ognunu di stu fattu ndà parrava.
Ed ijha cu parrare mungarusu, *
jìa ripetiendu: "Fannu com'è l'usu!
Mu si rassegna cuomu va la vita,
ormai chi la vasau mu si marita.
E quandu jhà la porta fu di Ntoni,
non bottijau pe' bona docazione.
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Mastru 'Ntuani lu Calabrise
Mo io v' ajiu de cuntara
storia de paisa
chi successa quandu è muortu
mastru 'ntoni 'u calabrisa.
A' sonata d'u martuoru,
'nu viavai chi no'vi dicu;
tanti flmmani juntaru
vucijiandu d'ogni vico.
Tutti 'e prescia, caminandu
verzu a casa e mastru 'ntuoni,
mugugnandu tra de iddhi:
"s'indavannu sulu i buoni."
Ca 'ntonuzzu era 'nu santu,
tra li vivi benedittu;
e, 'nu postu 'mparadisu,
mo li spetta pe' dirittu.
Accussì la genta ciangla,
'ntornu a bara d'o cumpara;
cu' si tira li capiddhi,
cu cunsula la cummara.
Ma, tant' atri ciangiulini,
pe' 'ntonuzzu disperati,
chianu, chianu, s'addobbaru
supra ' a bara ammunzedhati .
E, a lu muortu, stannu dandu
li 'mbasgiati pe' i parenti,
già chi s'indavianu jiutu,
com' adijhu, 'nta 'u tambutl
Cuncettuzza ' a culisicca,
Tiresina la parrettera,
Fhilomena ' a taggjhiarina,
Carmeluzza e donna Rosa;
Pienzu cchiù de 'na trentina
l'affibbiaru 'ncuna cosa
de portare tundu, tundu,
'ntra 'u tambutu a l'atru mundu.
La mugghiera, scunsulata,
chi assistiu tutta la scena,
quasi a l'urtima 'mbasciata
cchiù no' seppe mu si fhrena !
S' aza e facia 'na guardata
tosta a tutti 'li giangiulini,
lacrimusi e 'mpacendati
chi mandavanu 'mbasciati.
Asciucandusi lu chiantu,
s'adderizza e, a lu maritu,
li sentenzia: "'Ntuani arricchia"
tuttu chijhu chi ti dicu:
" Scordatili li 'mbasciati
chi 'sta gente ti dunaru;
no' li fhare , arricchia ammia,
pensa sulu mu stai 'mparu.
Quandu arrivi 'mparadisu,
chijhu chi t' arraccumandu
è de stare cu' San Pietru
e no' jire girijiandu.
Pua de riestu, frata mio,
doppu arrivi fhai chi bbua.
io dicisse ... mu m'arricchi;
.......mu ti fhai li cazzi tua!
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Rimpianto
Na vota ieri nu fhiuri
Bella cuomu na rosa
Arzira ti ncuntrai
Si tutta n'attra cosa.
Duv'è chiggha bellezza
Cu chigghu piettu tisu!...
Bastava mu ti vasu ...
Mu vaiju mparadisu.
Cuomu passau volandu
Lu tiempu de li ruosi. ..
Mi mentarìa mu ciangiu
Pensando a certi cuosi.
Ma chi vecchiajia porca,
cuomu ni combinamu
giuvini tantu energici
e viecchi ammagghiolamu.