Franciscu
Franciscu
Caminava sempe chjianu-chjianu,
anchjianava avanti Tiresina,
appoijata a la porta,
Annuzza l’aspettava a ogne ura.
Franciscu
Caminava sempe chjianu-chjianu,
anchjianava avanti Tiresina,
appoijata a la porta,
Annuzza l’aspettava a ogne ura.
Hfranciscu, no ttantu avìa bisùagnu de lavoru,
era anzianu, cu la pensioneddra,
bastante pe cchiddru chi
ppotìa servire a ddui cristiani.
‘Na zzappa pe ccumpagna,
bella-rande e llucida ‘ncroccata,
lu maruggiu sporgente mìanzu-metru,
Hfrancuzzu a li hfaddi de la nanna.
Hfrancuzzu, avìa restatu sulu picciriddru,
la mamma, hfinìu li jiùarni sue prima de l’ura,
cu la crìatura de pùacu parturita,
Annuzza e Ffranciscu, cu ttantu affettu, lu crisciru.
Lu patre, luntanu, a la hfatiga,
lu pane abuscatu cu ssudure,
lu destinu amaru, sulu ‘mparte,
cumpensatu cu l’amure de li nanni.
Tornandu a Ffranciscu,
cùamu tanti omani a Jjicurzu,
iddru, non avìa nu fisicu slanciatu;
era asciuttu-asciuttu, lu sguardu ssorridente,
nu bafficìaddru appena disegnatu,
state e bbìarnu la giacchetta pe rriparu,
nu cappìaddru tuttu cunsumatu
ammucciava la crozza levigata.
Hfranciscu era hforte de animu e dde puzzu,
mai ‘na palora cchjiui de lu dovutu;
lavorau sempe a la jiornata
‘nta la terra de l’ùartu coltivata.
Ancora giuvenìaddru, la notte de Notale,
Carmeluzza, devota a lu Signure,
lu ‘mparau, sutta giuramentu,
mu leva chiddri mali de la ‘mbidia;
‘nc’eranu gìanti chi adocchjiavanu all’istante
cu d’unu sguardu tantu penetrante,
chi ccrisavanu li povari ‘nnocenti
senza mu s’addunanu de nente.
E cciarti siri, a Ffranciscu, la mamma ni portava,
pe qquantu sulu iddru potìa hfare,
quandu pallidi, sbagati e mmacilenti,
parìamu tanti hfigghjùali dihfettusi.
Annuzza aparìa la porta a li cristiani,
Franciscu, pacenzusu,
stancu de l’anni e dde la zappa,
s’azava de la seggia e
llevatu lu cappìaddru de la capu,
si ‘mbicinava, cu lu hfacce seria,
hfacìa lu segnu de la cruce,
mancu na palora spiccicata.
La manu, rustica, gentile e ddelicata,
lu primu jiditu chjicatu,
cominciava, pue, a ssignare, cu li cruci,
a lu hfrunte, lu zzitìaddru.
Crucijiava pue lu cùarpu tuttu-quantu,
li gambi e li vrazza,
recitava, ‘nsilenziu, li preghìari
ricevuti chiddra Santa Notte.
‘Ncignavanu a bbenire l’alijuni,
Hfranciscu avìa ‘n’aspettu sofferente,
mentre chi llibarava lu hfigghjiùalu,
era cùamu si assorbìa lu malehficiu.
Ripetìa dui o tri bbùati chiddru ritu,
li preghìari si hfacìanu cchjiù ppressanti
avìa mu si sbriga mu cunchjiude,
mu libara lu cùarpu de lu male.
Sudava e ppregava,
lu ddimùani scacciatu cu la hforza
cercava a ogne ccostu pe mmu torna,
ma li cruci lu alluntanavanu pe ssempe.
Quandu lu sortilegiu era compiutu,
stancu e spinitu, ma sempe soddispattu,
Hfranciscu tornava a la seggiuddra,
lu zzitìaddru sullevatu de lu ‘mpicciu.
A Jjicurzu eranu tanti a ppraticare,
ognunu cu nnu ritu differente,
chiddra strana e mmagica hfattura
trasmessa la notte de Notale.
Quanti cùasi sapimu a ssu riguardu?
‘nc’è ccu dice ca è ssuperstizione,
magarìa, credenza o tradizione,
senza verità nè dimostrazione.
Quandu però ‘na crìatura no mmangiava,
era gringiusu e la capu li dolìa,
era chiddru sempe lu signale,
la ‘mbidia avìa cojjiutu ‘n’atra vota,
e la gente jia cercandu,
cu potìa intervenire a lu momentu,
pe mmu risolve chiddri mali oscuri,
hfruttu de cattiveria, gelusia e mmalvagità.
autore Mario Dastoli
12 settembre 2024
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Questa pubblicazione fa parte dei racconti brevi , narrati volutamente in versi e frutto di ricordi unici e irripetibili. Stavolta superstizioni e magie della tradizione jacursana insieme a persone mentalmente forti evocano uno spaccato di vita familiare dove in un particolare periodo di difficoltà la generosità è tangibile quanto il dovere affettivo.
I personaggi restano tra le storie d’altri tempi In bilico tra cronaca e ricordo, storia e suggestione.
Un periodo moderatamente lontano che Mario racconta fissando circostanze, persone e luoghi che hanno segnato la sua infanzia ma anche la storia del nostro Jacurso .
francesco casalinuovo Ass. Cult. Kalohrio sito web www.jacursoonline.it